- 개막작
- 폐막작
- 뉴 프라이드
- 아시아 프라이드
- 월드 프라이드
- 코리아 프라이드
- 스페셜 프라이드
- 오픈 프라이드
- 파이브 필름 포 프리덤
NE | 15 | T
독재 소공화국 A Small Autocratic Republic
Dir. JIN You-young | Korea | 1990 | 92min | Color | Drama | Korean
Schedule
11/9 Sun 11:40 CGV 피카디리1958 4관 (사전해설) |
Synopsis
외아들을 잃은 김노인이 세운 남자 전용 하숙집 ‘학사골’. 이곳은 엄격한 시험과 면접을 거쳐야 입주할 수 있고, 음주·데모 금지 등 10대 규칙을 어기면 곧바로 쫓겨난다. 올해 수석으로 들어온 진영은 사실 남장을 한 여대생. 정체가 드러나지 않기 위해 애쓰던 그녀 앞에 예기치 못한 사건들이 이어지고, 학사골은 흔들리기 시작한다.
After losing his only son, Old Kim establishes Haksagol, an all-male boarding house. Admission requires a strict exam and interview, and anyone who breaks its ten rules—such as bans on drinking or protests—is immediately expelled. This year’s top entrant, Jin-young, is secretly a female law student disguised as a man. As she struggles to hide her identity, unforeseen events begin to shake the foundations of Haksagol.
Commentary
독재소공화국 (1990, 감독. 진유영)
군사문화를 기반으로 한 남성 중심적 사회. 상하관계를 중시 여기고 명령 하달과 복종만이 유일한 미덕으로 자리한 사회에서 다양성의 존중, 소수자 환대를 기대하기란 불가능에 가깝다. 그럼에도 경직된 사회에 균열을 내고 모두가 더불어 평등하게 살아갈 수 있는 사회를 만들어야 한다면, 우리는 어떤 노력을 해야 할까? <독재소공화국>은 이 질문에 대한 답을 탐구하기 위해서 남자들만 들어갈 수 있는 하숙집, ‘학사골’을 가정한다. 이미 사회의 주요 기득권 세력을 장악한 학사골의 선배들 덕분에 이곳을 졸업한 후배들은 미래의 성공이 보장된다. 단, 이곳은 남자들만 들어갈 수 있기에 미래가 보장되는 것 또한 오직 남자들 뿐이다. 남성 중심의 거대한 바벨론 탑에 여성인 진영(김서라)이 남장을 하고 입학에 도전한다. 많은 경쟁자를 물리치고 학사골에 들어간 진영은 여성임에도 다른 남성들보다 절대 뒤처지지 않음을 스스로 증명해내야 한다.
일반적으로 복장전환 영화들은 젠더 불평들을 역설적으로 드러내기 위해 젠더가 전도되는 상황을 이용한다. <독재소공화국> 또한 남성 중심의 권력 사회가 지닌 모순을 폭로하기 위해서 진영에게 남성의 옷을 입힌다. 그리고 남성 권력의 중심에서 여성으로 살아갈 수 있을지 질문한다. 여성으로 남성 권력을 욕망한다는 건 자칫 체제 순응적인 자세로 내비춰질 수 있다. 하지만 자신의 성적지향을 굳이 숨기지 않는 진영이 남장을 하고 남성 연대 안으로 잠입해 들어갔다는 사실 만으로 이미 그 체제에 균열은 시작된다. 성소수자들이 존재함 만으로 체제는 균열을 일으킬 수 있음을 <독재소공화국>은 여실히 증명해낸다.
1987년 민주화 운동의 결실과 그럼에도 여전히 무너지지 않은 노태우 체제 사이에서 만들어진 <독재소공화국>은 남성 권력의 민낯을 온 국민이 목도한 현 시점에 다시금 새롭게 독해될 수 있는 작품임에 분명하다. 서울국제프라이드영화제와 한국영상자료원이 공동으로 기획하여 디지털화한 이번 기회를 통해서 진영과 같은 존재들이 더 큰 물결을 일으켜 한국 사회 전반을 변화시킬 수 있는 힘이 될 수 있길 소망해본다.
A Small Autocratic Republic (1990, dir. Yu-yeong JIN)
A male-centered society rooted in militaristic culture: a world that prizes hierarchy and regards the issuing of orders and obedience as the only virtues. In such a society, expecting respect for diversity or hospitality toward minorities is close to impossible. And yet, if we must crack this rigid order and build a society where everyone can live together in equality, what must we do? To explore this question, “A Small Autocratic Republic” assumes a virtual reality place, “Haksa-gol,” a men-only boarding house. Thanks to senior alumni who already occupy the ranks of society’s entrenched power, those who graduate from Haksa-gol are assured of future success—so long as they are men. Because entry is restricted to men, the promise of the future belongs to men only. Into this immense, male-centered Tower of Babel steps Jin-yeong (portrayed by Seo-ra KIM), a woman who dons men’s clothing to challenge for admission. Having defeated many competitors to enter Haksa-gol, Jin-yeong must prove—despite being a woman—that she in no way falls behind the men around her.
Cross-dressing films commonly deploy gender inversion to expose gender inequities in a paradoxical light. “A Small Autocratic Republic” likewise dresses Jin-yeong in men’s attire to lay bare the contradictions of a male-dominated power order, then asks whether one can live as a woman at the very center of male power. A woman’s desire for male power can, at a glance, be read as an attitude of compliance with the system. Yet the mere fact that Jin-yeong, who does not go out of her way to conceal her sexual orientation, infiltrates male solidarity in male drag already begins to fissure the system. “A Small Autocratic Republic” makes clear that the simple existence of sexual minorities can destabilize the order itself.
Made in the interval between the gains of the 1987 democratization movement and the still-unbroken Tae-woo ROH regime, “A Small Autocratic Republic” is, without doubt, a work that invites fresh reinterpretation at a moment when the nation has witnessed the bare face of male power. Through this jointly planned digital restoration and special screening by the Seoul International PRIDE Film Festival in partnership with the Korean Film Archive, we hope that figures like Jin-yeong will gather into a larger wave—one with the power to transform Korean society as a whole.